Webináre PIARC sa konali v období od 25.3.2020 a prebiehajú do súčasnosti. Cieľom webinárov je dať odpoveď na otázky súvisiace s témami PIARC s ohľadom na prebiehajúce opatrenia v súvislosti s šírením koronavírusu COVID-19. Webináre sú dostupné na adrese: https://www.piarc.org/en/News-Agenda-PIARC/Coronavirus-PIARC-and-Covid-19

Súčasný stav

V oblasti dopravy je počas krízovej situácie spôsobenej koronavírusom COVID-19 zrejmý zásadný pokles dopravy a prepravy medzi jednotlivými krajinami. Ide o dôsledok preventívnych opatrení, na druhej strane je však nevyhnutné zabezpečiť prepravu potrebných tovarov, ako aj ľudí, ktorí sa priamo podieľajú na aktivitách, ktoré nemôžu byť vykonávané staticky v podobe práce z domu.
Jedným z dôsledkov je úplne zrušenie resp. obmedzenie verejnej dopravy. Samozrejmá je redukcia osobnej individuálnej dopravy, čo na druhej strane paradoxne vedie k zlepšeniu kvality ovzdušia a výraznému zníženiu emisií. Netreba však zabúdať na ekonomický aspekt, napríklad dopad na výber daní z palív. Z pohľadu bezpečnosti a krízového riadenia sa do popredia dostáva otázka bezpečnosti pri práci z domu (online), ako aj bezpečnosti komunikácie medzi aktívne zasahujúcimi zložkami, ako je polícia, armáda a zložky integrovaného záchranného systému.

Čo ponúka PIARC?

PIARC ponúka niekoľko dokumentov, ktoré je možné a vhodné použiť pri boji s koronavírusom. Na stránke https://www.piarc.org/en/activities/PIARC-Directory-Technical-Reports/PIARC-Technical-Reports-Cycle-2016-2019 je možné získať správy z niekoľkých oblastí. Ide napríklad o publikácie „Disaster Information Management for Road Administrators“, „Security of Road Infrastructure“, „Risk Management for Emergency Situations“ a „Security of Road Infrastructure“.
Prvá publikácia „Disaster Information Management for Road Administrators“ (rok vydania 2019) je vhodná pre potreby koordinácie a spolupráce základných zložiek krízového riadenia. Definuje postupy informačného riadenia (manažmentu) ako základného nástroja pre zvládanie krízovej situácie. Z pohľadu súčasnej situácie je možné aplikovať postupy uvedené v publikácii na zabezpečenie kontinuity hospodárskych a ekonomických procesov.
Publikácia „Security of Road Infrastructure“ (2019) popisuje základné princípy a postupy s ohľadom na fyzickú a kybernetickú bezpečnosť cestnej infraštruktúry. Viacero postupov je možné aplikovať aj v súčasnej situácii, keďže ide o situáciu, ktorá je nepredvídateľná, nevynútená a pôsobí plošne bez jasného ohraničenia.
Správa z roku 2016 „Risk Management for Emergency Situations“ popisuje efektívne riadenie ako dynamický proces v čase pred, počas a po výskyte hrozby a jej následných dopadoch. Proces je možné aplikovať aj na oblasť dopravy, ktoré je rovnako spojitým procesom ovplyvňovaným pred, počas a po výskyte pendémie.
Posledná spomenutá správa „Security of Road Infrastructure“ (2015) napomáha k správnemu pochopeniu bezpečnosti cestnej infraštruktúry z dôvodu zabezpečenia ochrany sociálnych a ekonomických hodnôt. V súčasnosti je jasne vidieť dopad dopravy práve na sociálnu a ekonomickú situáciu obyvateľstva.

Taliansko

Situáciu v začiatkoch najviac postihnutej európskej krajine, Taliansku, koordinuje civilná obrana a úrad premiéra. Diskusie sú realizované v parlamente, pričom sú konzultované s odbornými organizáciami. V oblasti cestnej dopravy je to Anas a súkromní prevádzkovatelia diaľnic. Doprava je umožnená iba pre potreby zabezpečenia potravín, zdravotnej starostlivosti a dopravy do práce resp. domova. Dopravný lockdown sa netýka iba prepravy potravín a zdravotníckeho materiálu. Novou výzvou je samozrejme ochrana zdravotníckeho personálu a nutnosť vybavenia záchranných vozidiel novými zariadeniami a pomôckami.
Opatrenia prijaté v súvislosti s pandémiou zahŕňajú oblasť podpory nákupu zdravotníckych a komunikačných zariadení (špeciálne fondy, zmena v zákone o verejnom obstarávaní) z dôvodu zabezpečenia ochrany zdravia a podpory práce z domu. V oblasti bezpečnosti dopravy je diskutovaná potreba zmeny regulácie centralizovaných a regionálnych postupov. Nezanedbateľnou oblasťou je kybernetická bezpečnosť s ohľadom na zvýšenú mieru používania smart zariadení (aj priamo aplikácií vytvorených pre potreby  zvládnutia pandémie), ako aj bezpečnosť práce s domu a súvisiace hrozby.

Španielsko

Druhou silne postihnutou krajinou je Španielsko, ktoré pristúpilo z pohľadu dopravy k viacerým opatreniam. Základným je monitorovanie aktivity a pohybu obyvateľstva, ktoré zahŕňa prepravu osôb a tovarov (s identifikáciu vodiča), presun ľudí a administratívne aktivity. Riadiacim orgánom pre oblasť dopravy je Generálny sekretariát pre cesty, ktorý pracuje počas koronakrízy s cieľom ochrániť zdravie obyvateľstva a v maximálnej možnej miere eliminovať ekonomické a sociálne dopady. Opatrenia zasiahli najmä všetky formy individuálnej dopravy, ako aj prepravu tovarov. Eliminovala sa aj potreba formálnych procedúr v procesoch pre ochranu zdravia a znižovania dopadov na obyvateľstvo.
Obyvateľstvo podlieha osobnej kontrole, kontrole vozidiel a účelu cesty z dôvodu zmieneného monitorovania aktivít. Uzavreté sú vzdelávacie inštitúcie, hotely, reštaurácia, kultúrne inštitúcie. Minimálna vzdialenosť medzi osobami je stanovená na 1 meter s odporúčaním na 2 až 4 metre.  Doprava a preprave je povolená iba pre potreby zásobovania potravinami a zdravotným materiálom, dochádzania práce, starostlivosť o starých ľudí a deti. Doprava na dlhé vzdialenosti je redukovaná na 90%, rovnako ako počet pasažierov v dopravných prostriedkoch (tretina kapacity prostriedku). Taxislužby operujú, je však umožnená preprava iba jedného zákazníka.

Perzský záliv

V krajinách perzského zálivu je evidovaných menej výskytov ochorenia COVID-19 (s výnimkou Iránu). Napriek tomu pristúpilo viacero krajín k čiastočnému lockdownu. Preprava cestujúcich a tovaru klesla o 85%, preprava v mestskej hromadnej doprave o 70 až 80%. Okrem klasických opatrení zahŕňajúcich dodržiavanie odstupov medzi pasažiermi a použitie ochranných masiek pristúpili krajiny k zvýšeniu podielu práce z domu, ako aj k rušeniu niektorých aktivít pri budovaní infraštruktúry (nočné zmeny).

Čína

V Číne sa opatrenia dotkli všetkých druhov dopravy, leteckej, železničnej, cestnej, vodnej, osobnej. Okrem prepravy bolo nevyhnutné pristúpiť k opatreniam na ochranu prostredia masívnych dopravných terminálov v podobe opatrení  pre zisťovanie teploty, zlepšenia ventilácie a masívnej dezinfekcie prostredia. Jednotlivé oblasti sa rozdelili na oblasti s nízkym, stredným a vysokým rizikom.
Objem prepravy cestujúcich poklesol na 50%, pričom na viacerých miestach boli vytvorené mobilné pozorovacie stanice pre prípad výskytu príznakov koronavírusu. Naviac sa pristúpilo k zberu informácií o cestujúcich z mobilných aplikácií tak, aby bolo možné monitorovať prípadné hrozby. Pre vozidlá bol vytvorený jednotný doklad (pas), ktorý bolo možné použiť prostredníctvom web aplikácie, chatovacej aplikácie resp. fyzicky vytlačiť. Okrem toho bola nariadená 14 dňová karanténa pre vodičov a pracovníkov zabezpečujúcich dopravu tovarov do postihnutých oblastí. Ako výhodné sa ukázalo používanie smart zariadení pre elektronické cestovné lístky, ako aj nové bezdotykové riešenia s identifikáciou tváre (cestovný lístok).

Latinská a Južná Amerika

Oblasť Latinskej a Južnej Ameriky prijala veľmi podobné opatrenia ako bolo zmienené vyššie s cieľom zabezpečiť ochranu obyvateľstva a minimalizovať ekonomické a sociálne škody. Ide najmä o hygienické kritéria v dopravných prostriedkoch, obmedzenie počtu prepravovaných pasažierov, kontrola pohybu obyvateľstva, ako aj inštalácia dezinfekčných brán pre ľudí a vozidlá. Jedným z opatrení je aj uzavretie hraníc s výnimkou prepravy potravín a medicínskeho materiálu. Zaujímavosťou je kampaň pre rozsiahlejšie používanie mobilných zariadení v procese prepravy osôb v podobe bezkontaktných elektronických lístkov.

USA a Kanada

Spojené štáty americké evidujú s ohľadom na pandémiu výrazný pokles cestnej dopravy (zrýchlenie o 35 až 60% oproti priemeru), ako aj zníženie počtu cestujúcich metrom (50-65%). Rovnako je výrazný pokles dopravy taxíkmi (v New Yorku pokles až o 91%!). Cestná infraštruktúra je teda výrazne menej zaťažená, ako bolo v minulosti. Rovnako výrazný je pokles prepravy v Kanade, pričom napríklad v Toronte fakticky nepremávajú taxíky, keďže stratili takmer 100% pasažierov.
Ako preventívne opatrenia sú implementované opatrenia „zostaňte doma“, pričom ale základné služby v podobe verejnej dopravy či taxislužby zostali zachované. Zakázaná však bola tzv. zdieľaná jazda (ridesharing).

Zhrnutie

Opatrenia prijímané v súvislosti s pandémiou sú v princípe veľmi podobné vo všetkých krajinách. Ide najmä o obmedzenie individuálnej dopravy, prácu s domu vrátane iniciatív „zostaňte doma“, ako aj prijímanie nových technológií pre monitorovanie pohybu cestujúcich. Rovnako krajiny pristúpili k zvýšenému počtu dezinfekčných miest, v niektorom prípade až dezinfekcii vozidiel. Všetky opatrenia teda smerujú k ochrane osôb a zmierneniu ekonomických a sociálnych dopadov.